Hopp til hovedinnholdet

Jobbjakt og sosiale medier

Stillingsannonser i lokalavisen og på nav.no er viktige kilder til å finne attraktive jobber og for se hva som rører seg på jobbmarkedet, men er langt nær de eneste. Mange vet at de fleste jobber som skifter hender går gjennom andre kanaler enn de tradisjonelle utlyste stillingene, og dagens spalte tar for seg temaet jobbsøking og sosiale medier.

En stor andel av ansettelser skjer via bekjentskap og anbefalinger. Kjenner du noen som kjenner noen er sjansene større for napp på jobbfronten. Om kontakten skjer på «gamlemåten» i den uformelle praten på dugnaden i velforeningen eller ved hjelp av CV-en du har lagt ut på LinkedIn (eller begge deler) er av mindre betydning. Å bruke nettverket sitt er ikke noe nytt.

Det som derimot er nytt ved internett og sosiale mediers inntog er at nettverk og kontakter er potensielt mer tilgjengelig for oss enn før. Vår måte å kommunisere og tilegne oss informasjon er endret. Og det kan være gull verdt for en jobbsøkende. For sosiale medier kan virke som effektive plattformer til å bli synlig på, til å kommunisere til omverden hvem vi er, hva vi kan og hva vi ønsker i en jobb (og i livene våre ellers). Og det kan lette og effektivisere jobbsøkers leting etter informasjon og kunnskap om mulighetene i arbeidslivet, i en bransje, hos en potensiell arbeidsgiver osv.

Start med å spørre deg hva din kompetanse er, hvilken retning din motivasjon går og hvilke type jobber du leter etter, før du eventuelt velger å bruke sosiale plattformer på nett. For på samme måte som at vi ikke diskuterer jobbmuligheter med alle vi treffer på fritiden, er sosiale medier ikke noe alle med planer om jobbskifte må bruke tiden sin på. Det avhenger bl.a. av hva slags jobb du ser etter og hva du er god på, og vil formidle.

Er du veldig flink med tekst og har et stort hjerte for en sak, ja da kan en blogg være stedet hvor du får formidlet det. Eller kanskje i en av gruppene i LinkedIn? Sjansene er store for at du får profilert deg på en god måte hvis du skriver om noe som engasjerer deg.

På samme måte som at du blir «googlet» av arbeidsgivere, kan du gjøre det samme andre veien. Målet kan være å undersøke hva og hvordan bedriften eller bransjen kommunisere med omverden. Er de på Twitter og/eller på Facebook? Se hva de er opptatt av, og hva de legger ut av saker. Kanskje det er forum der du vil bidra med kommentarer, eller gi tilbakemeldinger? Engasjement smitter.

Flere arbeidsgivere søker også etter nye medarbeidere på disse plattformene. Ser du derimot at arbeidsgivere du er interessert i foretrekker tradisjonelle rekrutteringsmåter når de leter etter nye folk, bruk tiden til jobbsøking på andre måter enn via sosiale medier.

Nettverk kan pleies på mange måter. Jeg vet om avgangsstudenter som har opprettet en Facebook-profil hvor de tipser hverandre om jobber, om mulige arbeidsgivere, gir råd og motiverer hverandre. Kjempesmart! Mulighetene er mange og det handler om å få litt drahjelp til å åpne noen dører. Har du hørt om jobbsøkeren som sendte skoen sin sammen med søknaden? Fordi han håpet at når først skoen var innenfor ville det gjøre enklere å få beinet sitt innenfor bedriften! Du kan stole på at han ble husket i søknadsbunken!

Bruk gjerne karrieresenteret til å diskutere hvordan du kan presentere deg godt i jobbsøkingssammenheng.

Skrevet av Vegar Grislingås, Karrieresenter Telemark, 2012

 

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.