Hopp til hovedinnholdet

Læringsdagene 2011

Læringsdagene for voksne ble nettopp arrangert med stor aktivitet rundt omkring i landet. Læringsdagene er en kampanje for å synliggjøre det mangfoldige læringstilbudet som finnes.

I regi av læringsdagene ble Voksenopplæringsprisen i Telemark 2011 delt ut til Fagforbundet på Notodden. I samarbeid med AOF Telemark og Vestfold samlet Fagforbundet en gruppe renholdere som gjennomførte teorien til fagprøven forrige skoleår og i juni fikk 25 av dem fagbrevet. Dette var et viktig krafttak for å øke kompetansen til renholderne og for arbeidsplassene på Notodden. Temaet for dagens spalte er motivasjon for læring.

Vi snakker mye om behovet for kompetanseheving i arbeidslivet fordi samfunnet trenger faglært arbeidskraft. Undersøkelser viser at mer enn halvparten av den voksne befolkning ønsker mer utdanning. Likevel viser det seg at mange voksne ikke benytter seg av de rettigheter de har til opplæring.

Visste du f.eks at alle voksne over 25 år uten fullført videregående skole har en individuell rett til å få fullført denne, eller at du kan ha rett til studiepermisjon dersom du har jobbet i mer enn 2 år på samme arbeidsplass? At du kan komme inn på høgskoler via realkompetansevurdering? Eller at voksne også har rett til å søke stipend og lån gjennom Statens lånekasse?

Rettigheter er en ting, motivasjon er noe annet. Hva skal egentlig til for å motivere voksne for læring?

Det kan jo være så mye. Noen motiveres av et ønske om jobbskifte, andre av at de er misfornøyd med den utdanningen de tok for mange år siden, andre igjen fordi de vil ut av lavtlønnsyrker, er lei av å stå utenfor arbeidslivet, være midlertidig ansatt, eller jobbe deltid. Mange har et ønske om å være i utvikling og bruker deler av fritiden sin til holde seg i form,  lære noe nytt og skaffe seg nye erfaringer. Du har kanskje deltatt på ulike kveldskurser enten for å lære et nytt språk, danse swing eller lage kniver? Dette kan gjøres gjennom aktiviteter og kurs i regi av offentlige, private eller frivillige organisasjoner.

Kanskje kan slike fritidsaktiviteter være viktige bidragsytere til at du kommer nærmere dine yrkesmål? Finsk forskning viser at slike læringstilbud gir positive effekter langt ut over det å lære seg nye ferdigheter. Gjennom fritidsaktivitetene våre møter vi nye mennesker, får nye impulser, deltar i diskusjoner som gir oss nye perspektiver - vi er i en læreprosess. Dette bidrar til nye vennskap, engasjement og glede som igjen bedrer den psykiske helsen vår og øker livskvaliteten. Motivasjonen for å lære mer øker!

Den franske forfatteren Antoine de Saint-Exupery uttrykte det slik; "Hvis du vil ha en mann til å bygge en båt, skal du ikke begynne med å fortelle ham om materialene, redskapene og arbeidet. Du skal vekke lengselen etter det åpne hav i ham!"

Voksne vil gjerne se resultatene raskt og er opptatt av hensikten med læringen.

På Karrieresenteret kan vi støtte deg i å utforske dine drømmer og ambisjoner. Ved å sette ord på mål og ønsker blir de mer virkelige og du kan lettere fokusere på hva som skal til for å nå dem.

Vi vil gjerne være din sparringspartner!

Skrevet av Ranveig Gule Andervik, Karrieresenter Telemark, 2011

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishPersonvern

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler. Les mer om informasjonskapsler her. Ikke vis denne meldingen igjen.